foto Economedia

Constructorul grecesc AKTOR a demarat forajul celui de-al doilea tunel de la Ormeniș, pe Magistrala CFR Brașov-Sighișoara, pe lotul Apața – Cața din județul Brașov, unde vor fi construite cele mai lungi tuneluri feroviare din România: Ormeniș și Homorod, fiecare cu o lungime de 12 km de galerie dublă. Lotul Apața-Cața, unde AKTOR este lider de proiect, se întinde pe o lungime de 28 km și este unul dintre cele mai mari contracte CFR, evaluat la 3 miliarde de lei și finanțat prin CEF, scrie Economedia.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare, fiecare cu o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va varia între 30 de metri în apropierea zonelor de intrare și 70 de metri în apropierea zonelor cu suprasarcină mare. Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton) și vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, furnizate de compania HERREKNECHT. Primele două TBM-uri, denumite Eleni și Varvara, au dimensiuni remarcabile: Eleni are aproximativ 105 metri lungime, iar Varvara aproximativ 84 metri. Un TBM poate să forajeze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână, și are o zi de întreținere, conform unui comunicat al AKTOR.

Pe 5 martie 2024, prima TBM, numită „Eleni”, a început lucrările la Ormeniș și a forat 102 metri.

Compania AKTOR a inițiat și operațiunile pentru cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru săparea tunelurilor gemene de la Ormeniș, în munții din apropierea localității Racoș, pe traseul viitoarei căi ferate Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Varvara va săpa alături de Eleni, primul utilaj TBM care a pornit pe 5 martie 2024. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada. Cele două TBM-uri vor foraja tunelurile gemene Ormeniș, fiecare cu o lungime de 6,9 km, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va traversa dealurile din zonă. Până la sfârșitul săptămânii precedente, Eleni a forat 102 metri în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după faza de teste și calibrări complexe necesare pentru a seta o astfel de mașină uriașă în direcția și la înclinația corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleași proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca și cu primul TBM, Eleni: întâi faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va câștiga viteză. Există și aspectul privind structura solului prin care sapă Eleni, același căruia va trebui să îi facă față și Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apața-Cața, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziția solului este unul dintre elementele care dictează abordarea de forare.

AKTOR mai anunță că lucrările la tunelul de 10 km de la Homorod vor începe în această vară (iulie):

„A doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod, iar începerea lucrărilor acestora este programată pentru această vară. TBM-urile 3 și 4 au fost livrate 100% și sunt în proces de asamblare în diferite etape. Conform planului de execuție, acestea sunt programate să înceapă în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniș.”

Loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, unde lucrează RailWorks (Alstom lider de proiect), sunt la 29% executate.

Contractul pentru reabilitarea secțiunii centrale Apața – Cața, acum în lungime de 43 km și 28 de km după reabilitare, a fost semnat pentru 2,7 miliarde de lei (suplimentat la 2,9 miliarde) cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada și are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite patru tuneluri noi, a anunțat CFR Infrastructură:

  • Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată, din care 6,11 km vor fi reabilitați, 9,626 km linie nou construită și 12,464 km linie în tuneluri.
  • 3 stații reabilitate (Racoș, Mateiaș, Ormeniș).
  • 2 pasaje superioare.
  • 7 poduri

Publică un comentariu

Comentariu