FOTO Arhivă

Codul rutier va suferi, în curând, o serie de modificări importante. Dacă pentru unele dintre abaterile deja existente vor fi aplicate amenzi în cuantum mai mare decât în prezent, va fi adăugată și o serie de amenzi noi, dar și unele sancțiuni complementare vor fi înăsprite.

Proiectul de OUG pus vineri de Ministerul Afacerilor Interne în dezbatere publică urmează să înăsprească amenzile pentru următoarele contravenții:

  • circulația nejustificată a unui autovehicul pe banda de urgență a autostrăzii, ceea ce presupune o creștere a amenzii de la un cuantum cuprins între 580 și 725 lei la 1.305-2.900 lei;
  • întoarcerea, mersul înapoi, circulația pe contrasens sau traversarea sensurilor de circulație pe autostrăzi, amendabilă cu 1.305-2.900 lei, față de 580 -725 de lei;
  • depășirea neregulamentară – sancționabilă cu amendă cuprinsă între 870-1.160 lei (de la 580-725 lei, cât este în prezent), iar dacă în urma manevrei de depășire neregulamentară se produce un accident cu pagube materiale amenda urcă până la cuantumul cuprins între 1.305 și 2.900 lei;
  • nerespectarea acordării de proritate, atât a pietonilor aflați pe trecerea de pietoni, cât și a vehiculelor îndreptățite, până la 870-1.160 lei. Dacă în urma nerespectării se produce un accident, cuantumul amenzii crește la o valoarea cuprinsă între 1.305 și 2.900 lei.

Cuantumul amenzilor este calculat la valoarea actuală a punctului de amendă, respectiv 145 de lei.

Amenzi noi sunt prevăzute pentru:

  • șoferii care au un comportament agresiv atunci când conduc mașini pe drumuri publice, între 1.305 și 2.900 lei;
  • depășirea vitezei cu mai mult de 70 km/h față de limita prevăzută pentru sectorul de drum respectiv, între 1.305 și 2.900 lei, căreia i se adaugă și suspendarea dreptului de a conduce pentru 120 de zile.

Sancțiuni complementare mai dure vor fi acordate, în plus față de amenzile plănuite a fi majorate sau nou-introduse, pentru:

  • nerespectarea regulilor de circulație pe autostradă, respectiv întoarcerea sau mersul cu spatele, creșterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce autovehicule de la 90 zile la 120;
  • pentru circulația pe contrasens (cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire), dacă prin această manevră s-a produs un accident, de la 60 la 90 de zile;
  • nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, de la 90 la 120 de zile;
  • nerespectarea regulilor privind manevrele de depășire, de la 30 la 60 de zile, iar dacă în urma abaterii se produce un accident, sancțiunea complementară de suspendare a dreptului de a conduce crește de la 60 la 90 de zile;
  • nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (pentru pietoni și autovehicule) de la 30 la 60 de zile, iar dacă se produce un accident fără victime se majorează de la 60 la 90 de zile.

Perioada de suspendare a permisului va crește de la 90, cât este în prezent, la 180 de zile pentru anumite fapte grave, cum ar fi infracțiunea contra siguranței circulației pe drumurile publice, accidentul de circulație din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane, dacă a fost încălcată o regulă de circulație ce prevede suspendarea dreptului de a conduce, condamnarea definitivă pentru conducerea unui vehicul neînmatriculat/neînregistrat sau tractarea unei remorci neînmatriculate/neînregistrare sau cu număr de înmatriculare/înregistrare fals.

Printre schimbările pregătite se mai află și înlocuirea aplicării sancțiunii complementare privind acordarea a trei puncte de penalizare cu suspendarea permisului timp de 90 de zile.

Mai mult, perioadele de suspendare a permisului nu se vor mai suprapune, ci se vor aduna, fără a exista o limită maximă.

O altă modificare prevăzută de proiectul de OUG vizează înghețarea perioadei de anulare a punctelor de penalizare de șase luni, când este contestată o amendă la momentul cumulului a 15 punct de penalizare, aferente suspendării permisului.

Publică un comentariu

Comentariu