Guvernul a adoptat miercuri o ordonanță de urgență prin care introduce posibilitatea folosirii semnăturii electronice avansate sau calificate la încheierea contractului individual de muncă, a actelor adiționale la acesta, dar și pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă, anunță Ministerul Muncii într-un comunicat, informează digi24.ro
„Numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă a crescut semnificativ. Dacă în luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, în registrul general de evidență a salariaților erau înregistrate 50.577 de astfel de contracte, până la sfârșitul anului numărul a crescut la 383.300. Tendința de creștere continuă și în 2021. În luna martie erau înregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauză de telemuncă. Câtă vreme se mențin regulile de distanțare fizică, inclusiv la locul de muncă, iar telemunca rămâne o soluție dezirabilă, angajatorii trebuie sprijiniți, prin simplificarea procedurilor specifice de resurse umane, să utilizeze forme alternative de muncă”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.
Actul normativ aprobat de Guvern reformulează definiția telemuncii și elimină sintagma „cel puțin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de față, această formă de organizare a muncii se desfășoară în mod regulat.
Ordonanța prevede, de asemenea, că angajatorul nu poate obliga salariatul să folosească semnătura electronică. Totuși, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură la semnarea documentelor, inclusiv cea olografă, prevăzută acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.
Ministerul Muncii are în vedere mai multe măsuri care țin de digitalizarea relațiilor de muncă, printre care se numără:
– simplificarea procedurilor de sănătate și securitate în muncă, prin semnarea instructajului SSM și PSI/ISU în format electronic și includerea modalității de semnare on-line a instructajului SSM în contractul individual de muncă (CIM) și în Regulamentul de Ordine Interioară;
– flexibilizarea relațiilor de muncă: scurtarea perioadei de preaviz și stabilirea perioadelor de repaus, de comun acord între angajat și angajator;
– prezentarea în format electronic a CIM, în cadrul controlului Inspectoratului Teritorial de muncă, la locurile de muncă din afara sediului societăților;
– condițiile în care pot desfășura muncă la domiciliu angajații din sistemul public;
– condițiile în care se poate presta telemunca și modul în care se face verificarea telesalariatului, respectiv numai prin utilizarea tehnologiei informațiilor și a comunicațiilor;
– plata muncii la oră.

Publică un comentariu

Comentariu