Fundaţia World Vision România solicită majorarea bugetului alocat educaţiei şi avertizează asupra pericolului pe care fondurile insuficiente alocate acestui domeniu în 2021 îl prezintă asupra elevilor din România, cu precădere a celor mai vulnerabili.
„După un an de pandemie în care inechitatea în educaţie s-a accentuat şi decalajele au crescut, alocarea fondurilor trebuie să fie echitabilă şi să permită accesul egal la educaţie. La mai puţin de o săptămână după redeschiderea şcolilor, în condiţiile în care redresarea învăţământului din România este nu doar o urgenţă majoră care priveşte direct soarta a sute de mii de copii din actuala generaţie, ci şi o problemă de importanţă strategică, educaţia trebuie să fie o prioritate în bugetul de stat”, se arată într-un comunicat al fundaţiei, remis vineri AGERPRES.
Potrivit sursei citate, alocarea unui procent din Produsul Intern Brut de doar 2,5%, un procent chiar mai mic decât cel alocat în anul precedent, este inadmisibilă. Altfel, impactul real al acestei subfinanţării cronice a educaţiei se va adăuga pierderilor de învăţare acumulate în perioada de pandemie şi va condamna o întreagă generaţie de elevi.
Mai mult decât atât, conform bugetului publicat, fondurile alocate pentru învăţământul preşcolar şi primar sunt mai mici decât fondurile cheltuite în 2019, un an în care educaţia s-a derulat în condiţii normale, respectiv pentru 2021 sunt bugetate 5,9 miliarde lei faţă de suma de 6,7 miliarde lei cheltuite în 2019. Având în vedere importanţa acestui nivel de învăţământ, unde se pun bazele educaţiei, World Vision România subliniază că alocarea pentru învăţământul preşcolar şi primar trebuie substanţial crescută.
În plus, învăţământul gimnazial are alocate în 2021 doar 4,8 miliarde lei, în scădere uşoară faţă de suma cheltuită în 2020 de 4,9 miliarde lei şi în scădere importantă faţă de 2019, când s-au cheltuit 6,1 miliarde lei.
Potrivit World Vision România, pericolul de abandon şcolar este extrem de mare în special pentru copiii din mediul rural, în condiţiile în care conform ultimelor date ale Institutului Naţional de Statistică, în zonele rurale, doar 36% dintre copii merg la şcoală. Bugetele locale la nivelul comunităţilor rurale au alocat în mod istoric sume extrem de mici, infrastructura în mediul rural este precară, resursă umană insuficientă, iar o mare parte dintre elevi nu au participat la şcoală în anul precedent deoarece nu au avut acces.
„După un an de pandemie, sub ameninţarea unor rate-record de abandon şcolar şi a apariţiei unor generaţii subcalificate, nu trebuie să abandonăm învăţământul românesc! Preocupările exprimate public pentru copiii României trebuie susţinute de fapte şi resurse financiare. Aşa dovedim grija reală pentru educaţie şi faptul că este o prioritate – prioritizând alocările înspre acest domeniu şi în bugetul de stat”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv World Vision România.
În comunicat se menţionează că România nu a alocat acestui domeniu niciodată, din 1995, mai mult de 4,3% din PIB. Cele 6% din PIB promise prin Legea Educaţiei Naţionale din 2011 nu au fost alocate niciodată, absolut toate administraţiile care s-au succedat preferând să modifice prevederea respectivă fie prin OUG, fie prin Legea Bugetului.
World Vision România este o organizaţie neguvernamentală, care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Inspirată de valorile creştine, fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

Publică un comentariu

Comentariu